8 november 2010

Jul köttbullar a la Putte

Till julen gör jag inte mina köttbullar som jag brukar att göra dem. Framför allt så har jag en annorlunda kryddning på dem och jag andvänder inga ägg i smeten. Till ett rejält lass med köttbullar använder jag följande...
1,6 kg nöt eller blandfärs
3 msk lökpulver
1 riven gul lök
2 dl ströbröd + vatten
1.5 dl vispgrädde
Dijon senap efter smak
salt och svart+vit peppar

Blanda ströbrödet med vatten skall bli en gröt liknade sörja när det har svält. Blanda färsen och de resterande ingrediensena och tillsätt ströbrödet. börja med 5-6 msk dijon senap och gör sedan ett stekprov så du känner smaken. Tillsätt mer dijon senap om du vill ha mer smak. Rulla sedan köttbullar av smeten och stek så att de får en yta låt köttbullarna gå färdigt i ugnen på 100 grader eller 80 grader varmluft...

Lycka till
::: Putte::::

1 kommentar: